ورود به حساب
مجله تخصصی اقلیمامجله تخصصی اقلیما
اطلاعیه نمایش بیشتر
تغییر اندازه فونتآآ
  • صفحه اصلی
  • فصلنامه اقلیما
  • ویژه‌نامه اساس ملت
  • دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
  • خرید اشتراک
خواندن: ارجاع به زینب، احضار زینب و الحاق به زینب
مجله تخصصی اقلیمامجله تخصصی اقلیما
تغییر اندازه فونتآآ
Search
  • صفحه اصلی
  • فصلنامه اقلیما
  • ویژه‌نامه اساس ملت
یک حساب کاربری دارید؟ ورود به حساب
ما را دنبال کنید
  • تبلیغات
  • ارتباط با ما
  • بوک مارک های من
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
مجله تخصصی اقلیما > اربعین > ارجاع به زینب، احضار زینب و الحاق به زینب
اربعینالهیات

ارجاع به زینب، احضار زینب و الحاق به زینب

تجربۀ زنانۀ اربعین چطور سومین مرحلۀ خودآگاهی و شکوفایی تاریخی

45 Views
بدون دیدگاه
4
7 دقیقه مطالعه
اشتراک گذاری
  • مهدی تکلو

    پژوهشگر مطالعات جنسیت

زن مسلمان معاصر در قرن اخیر برای احیای خویشتن و شکوفاسازی خود، به‌عنوان یکی از تمام کارهایی که می‌توانست انجام بدهد به خاطره و انگارۀ حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) توسل جست. زن مسلمان در معرض وضعیت‌های ناگشوده و ضدزن، زیر خاکستری که بر سر او ریخته‌اند احساس می‌کرد هنوز آتشی روشن است. آنگاه با ارجاع‌دادن و بازگرداندن خود به تصور طبیعی و زنانه که از آن زنان برجسته داشت تناقضی را که میان وجود گرم خود و وضعیت سرد پیرامونی‌اش وجود داشت اثبات می‌کرد. هر اندازه روایتی که از زنان بزرگ اسلام به‌دست او رسیده بود تحریف‌شده یا گزینشی بودند اما خونِ گرم و روح ساختارشکن، انگیزه‌بخش و بیدارسازی در این اسوه‌ها بود که با روایت‌های سرد و بی‌جان متحجران هم منجمد نمی‌شد. زن مسلمان وضعیتی را که به آن دچار بود به پیشگاه آن زنان بزرگ ارجاع می‌داد و تلاش می‌کرد خود را در موقعیت آنان بازسازی کند. در این مرحله زن که خود را گم کرده بود در یک سفر تاریخی و زمانی به اسطوره‌هایش می‌رساند و نزد آنان به‌دنبال حقیقت بود. او با این‌کار وضعیت تاریخی و اجتماعی حاکم بر هویت و زندگی خود را برای خود پرابلماتیک می‌کرد و زمینه‌های خروج، نقد و به چالش کشیدن آن را فراهم می‌آورد. در کانون این پرابلماتیک این پرسش نهفته بود که «چرا من به تصویری از زن ملتزم هستم که با حقیقت فاطمه و زینب ناسازگار است؟»

پس از مرحلۀ تولید پرابلماتیک زن، زن مسلمان برای تغییر وضعیت به‌جایِ اینکه خود به اعماق خاطراتش سفر کند و به ملاقات حضرت فاطمه و حضرت زینب برود و از آن‌ها به‌عنوان پیر و مرشد راه طلب طریقت کند، لازم داشت حالا همان اسطوره‌های خاطره‌آمیزش را به اکنون بیاورد و با تصویری معاصر از آن‌ها به مصاف «وضعیت ناگشوده» برود. در این مرحله زن به زهرا و زینب باز نمی‌گردد بلکه زهرا و زینب را به امروز فراخوانی می‌کند؛ چرا که تصویر زهرای اکنونی نیرومند‌تر از خاطرۀ زهرا است و انگارۀ زینبی که عاشورایش با انقلاب و دفاع مقدس پیوند خورده بیش ‌از پیش می‌تواند برای زنان امکان‌آفرین باشد. در اینجاست که رتوریک انقلاب و دفاع در نقطۀ «نسبت زن و زنان بزرگ اسلام» پررنگ می‌شود؛ «نام‌گذاری روز زن در ولادت حضرت زهرا» توسط امام خمینی، «انقلاب ما انقلاب زینبی بود» از رهبری، «فاطمه، فاطمه است» از شریعتی و… حاصل همین فرایند «احضار» است. در این مرحله نیز زن با تمسک به تصویر زنان برجسته برای خود راه را باز کرد و با الگوگیری از آنان توانست موقعیت «خود» را پیدا کرده و «نقش» خود را ایفا کند.

اما تجربۀ اربعین برای زن مسلمان حاکی از مرحلۀ دیگری از نسبت او با اسوه‌هایش است. در وضعیت نخست زن با «ارجاع» به خاطره صحنه را پرابلماتیک می‌کرد، در فرایند دوم زن با «احضار» تصویر آن‌ها به اکنون در برابر وضعیت موضع می‌گرفت و به تغییر آن اقدام می‌نمود اما در تجربۀ زنانه، موقعیت اربعین برای او موقعیتی است که می‌تواند با حضرت زینب «یکی» بشود و این «الحاق» به‌ زینب فراتر احضار تصویر زینب است. در احضار زینب زن از حضرت زینب الگو می‌گیرد اما در فرایند الحاق زن به خود حضرت زینب می‌پیوندد و در او حل می‌شود. به عبارتی در روزگار انقلاب که هویت زنان ظهور دیگری پیدا کرد، زن به تصویر و معنایی که حضرت زهرا و حضرت زینب از زن حمل می‌کردند با گفتمان‌هایی که از زن جاری بود نزاع می‌کرد اما زنِ مسلمان در اربعین خود را موقعیتی می‌بیند که می‌تواند در کسوت زینب‌گونه فرو برود و با او به «اتحاد» برسد. در اینجا تنها از تصور زنان و دیدگاه آن‌ها نسبت به مناسک اربعین بحث نمی‌کنیم، بلکه علاوه‌بر این، تلاش می‌کنیم آنچه را زنان در بیرون رقم می‌زنند ببینیم.

برای مردان، اربعین بیشتر موقعیت «حضور» و «زیارت» است اما برای زنان، اربعین موقعیت «اتحاد» و «الحاق» است. تجربۀ مردانه از اربعین بیشتر از جنس «دیدار» و «ملاقات» است اما ما در تجربۀ زنانۀ اربعین تلاشی برای «تکرار» و «بازتولید» زینب از طریق «زینب‌شدگی» می‌بینیم. زن‌های مسلمان هم به‌واسطۀ خصلت‌های پیچیدۀ قلبی و خیالی و هم به اعتبار داستان تاریخی‌شان اربعین را موجد این امکان می‌بینند که بتوانند با حضور خود زینب را بازآفرینی کنند. این بازآفرینی نیز اعتباری نیست و تنها در ذهن‌ها رخ نمی‌دهد بلکه در یک سطحی از وعائی حقیقی از جنس انحلال زن مؤمن در روح وسیع زینب کبری است. زنان در اربعین نوعی حضور زینبی را مزه می‌کنند اما مردان معمولاً حضور نزد امام را می‌فهمند.

نشانۀ این حقیقت که زن مسلمان در اربعین به شأنی از شئون وجودی زینب کبری تبدیل می‌شود این است که گفتار «اربعین جای زن نیست» در یک دهۀ گذشته توسط زنان مسلمان و مردان غیور طرد شد. زن مسلمان خود به تمام مشقت‌های این سفر آگاه بود و باز آگاهانه کوه طور خود را از دست نداد. اربعین کوه طور زن مسلمان بود که آنجا می‌توانست به ملاقات اکنونی زینب برود و خود را به قیافۀ او بیاراید و با نیروی او به میدان بیاید. مردان خود را به‌جایِ امام سجاد(ع)‌ یا جناب جابر نمی‌گذارند اما زنان گمان می‌کنند در اربعین در هر قدم و هر موقعیتش این امکان را دارند که از خود خارج شده و در قالب زینب به زنی جدید تبدیل شوند که می‌تواند از دریچه عاطفه، عقلانیت و ادراک زینب کربلا و میعاد شیعیان و امامشان را تجربه کنند.

چرتکه‌های نبرد
اربعین، نوید جامعۀ متعادل
‏«عشق الهی به زنان» به مثابه یک شاخص ‏تمدنی
برچسب ها:اربعین 1404حضرت زینبزن مسلمان ایرانیزنان در اربعینزیارت اربعینزینب شدگیهویت زن مسلمان
مقاله قبلی زنان در کفه سنگین‌تر جنگ می‌جنگند!
مقاله بعدی حجاب در هیاهو!
نظر بدهید نظر بدهید

Leave a Review لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا یک امتیاز انتخاب کنید!

آخرین مطالب

بازی در زمین مرد غربی!
زن و جنگ
مهر ۶, ۱۴۰۴
شوک ۱۴۰۱؛ رجعت به جایگاه زن
علوم اجتماعی
مهر ۴, ۱۴۰۴
حجاب در هیاهو!
حجاب
شهریور ۲۸, ۱۴۰۴
زنان در کفه سنگین‌تر جنگ می‌جنگند!
زن و جنگ
مرداد ۱۷, ۱۴۰۴
از زن بودن نگذرید!
زن و جنگ
مرداد ۱۷, ۱۴۰۴
زن و بی‌اعتباری مفاهیم انسانی در دنیای معاصر
مقاومت
مرداد ۱۷, ۱۴۰۴
© همه حقوق به دفتر مطالعات جنسیت و جامعه و مجلۀ اقلیما تعلق دارد
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟